Certifikát vyjadřuje, že jeho nositel splňuje všechny předpoklady pro poskytování kvalitních služeb v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě.
Aktuálně se mohou platným certifikátem pyšnit následující organizace (řazené dle abecedy):
„Když byla naše organizace vybrána, měli jsme trochu obavu, protože jsme neměli porovnání s vnitřním chodem jiných středisek a nebyli jsme si jistí, co všechno bude proces obnášet. Nicméně jsme se právě přestěhovali do nových, příznivějších a reprezentativnějších prostor, takže jsme byli plni odhodlání a pustili jsme se do toho. Zprvu nás hnala zejména touha po získání samotného certifikátu, nicméně časem jsme v celém procesu viděli spíše příležitost, jak získat zpětnou vazbu zvenčí ke své činnosti, včetně nápadů a návrhů na zlepšení, nalézt své přednosti i rezervy, udělat si pořádek ve věcech i v systému a vymyslet možnosti, jak zvýšit kvalitu své práce. Jednotlivé body certifikace jsme si na začátku vyhodnotili: „Tohle všechno vlastně děláme, ale bude to stačit? Bude náš systém připadat dostatečný i někomu zvenčí?“ Většinu práce tvořilo zejména třídění a uspořádávání dokumentů, zamýšlení se nad tím, co vše může sloužit jako důkazy, kterými bychom prokázali splnění jednotlivých kritérií. Jednalo se o týmovou práci, která náš kolektiv ve vedení organizace opět trochu posílila. Už nešlo jen o certifikát, i kdybychom ho nezískali, celý proces nás posunul zase o kus vpřed. Samotný místní audit, který se odehrával v přátelském duchu a uvolněné atmosféře, pro nás byl nevšedním a cenným zážitkem, který nás inspiroval k dalším krokům do budoucna“. Mgr. Alice Končinská a Mgr. Barbara Doležalová
„Možnost požádat o certifikaci se objevila v době, kdy jsme se pouštěli do strategického plánování se záměrem vyladit a zkvalitnit celkové fungování naší organizace. Manuál pro žadatele nám poskytl velmi dobře využitelné vodítko pro to, na co je vhodné se zaměřit. Užitečná byla příloha Kritéria kvality EVVO, včetně uvedených ukazatelů, příkladů důkazů i námětů. Na kontrolní audit jsme se připravovali poměrně intenzivně přes půl roku. Do procesu certifikace byli zapojeni všichni zaměstnanci organizace. Rozdělili jsme si úkoly podle našich kompetencí, a společně jsme je pak dávali dohromady. Za jeden z největších přínosů celého procesu považuji, že jsme si našli čas na vykomunikování a vyladění různých nejasností. Čtyři oblasti, na které se certifikace zaměřuje, jsme postupně prosili sítem požadavků a díky tomu se nám podařilo najít a vyhnat spoustu kostlivců a vychytat hejna much, která nám dříve komplikovala práci. Našli a pojmenovali jsme také řadu dalších záležitostí, ve kterých máme ještě rezervy. Práce na zkvalitňování našich služeb a fungování nám tedy získáním certifikátu nekončí, víme teď už ale líp, jak na to!“ Mgr. Martina Chvátalová, ředitelka
„VIANA dlouhodobě nabízí široké množství aktivit v rámci své programové nabídky a do jisté míry jsme si začali uvědomovat, že trochu stagnujeme. Chtěli jsme se někam posunout, otevřít obzory, nechat nahlédnout někoho pod naší pokličku. Proto jsme se přihlásili do certifikace. Příprava podkladů nám dala hodně zabrat, ale stálo to za to. Museli jsme si uvědomit co, proč, jak, kým a s jakým dopadem vlastně děláme a nabízíme. Hodně jsme ocenili zpracované podklady pro certifikační proces, návodné otázky a kritéria. A již ta samotná příprava pro nás byla neocenitelná. Od procesu certifikace jsme si nejvíce slibovali podnětů ze zpětné vazby, kterou jsme získali. Díky tomu budeme mít v dalších letech podklady k zlepšení své nabídky a činnosti“. Ing. Michal Tarant
Nově certifikovaný subjekt, informace připravujeme.
„Velmi si vážím zkušeností kolegů, kteří se ujali přípravy a vedení certifikačního procesu. Certifikaci jsem chápal jako velkou příležitost získat zpětnou vazbu k naší práci, ověřit si v čem jsme dobří, a poodhalit naše nedostatky a nalézt, v čem a jak se můžeme dále zlepšovat. Tyto podněty jsme dostali, a nyní je na nás, abychom je plně využili.“ Tomáš Hodek, ředitel a zakladatel EKODOMOVA
Motto: „Naší nejlepší učebnou je les.“„Certifikaci vidím jako prestižní záležitost dobře fungujícího střediska. Jsme druhé pracoviště Lipky, které se do procesu certifikování přihlásilo. Nejvíce oceňuji diskuzi, zpětnou vazbu a posouzení kvality zvenčí od auditorů a to hlavně výuky jednodenních a pobytových programů. Velmi důležitá byla i příprava a zamyšlení nad efektivitou řízení a hledání důkazů ve všech hodnocených oblastí. Audit, který se odehrával v příjemné atmosféře, byl pro nás pozitivní motivací a přinesl nové myšlenky a náměty na zlepšené do budoucna. “ Mgr. Pavlína Žilková, vedoucí pracoviště Jezírko
„Mezi všemi pozitivy certifikace vidím v současné době nejpřínosnější samotný proces a zpětnou vazbu. Čas, který jsme při přípravě podkladů strávili, byl využit velmi efektivně. Velkou zásluhu na tom mají materiály − kritéria certifikace, která jsou členěna do čtyř hlavních oblastí (řízení, programoví pracovníci, programy, ekologický provoz) s podrobnějšími podoblastmi. Díky této přehledné struktuře a formulacím dobré praxe se může každá organizace posunout ve své činnosti dále. Mnoho materiálů, se kterými v organizaci pracujeme, jsme si díky přípravě utřídili, zpřehlednili. Byl to takový důkladný zimní úklid.“ Mgr. Alena Uhříčková, vedoucí pracoviště Lipová
„Certifikace je skvělou příležitostí zaměřit se na procesy uvnitř organizace. Oceňujeme zejména fázi přípravy podkladů pro auditory, rozčlenění na čtyři oblasti, které mají jasně definovaná kritéria a dobrou praxi. Přístup auditorů byl velmi korektní, podněty ke zlepšení konkrétní. Díky těmto zkušenostem do toho půjdeme příště zase.“ Ing. Edita Ježková
Rozhodnutí podstoupit audit přišlo po zjištění, že držitelé certifikace jsou bodově zvýhodněni při hodnocení žádostí o dotace administrovaných SFŽP. Příprava na audit, setkání s auditory a zpětná vazba od nich pro nás byla jednoznačně přínosem. Jejich upřímný zájem, vhled, komentáře, podtržení silných stran organizace a pojmenování věcí k dořešení vnímám jako cenné. Obsahy našich programů stále rozvíjíme a pohled zvenčí nám pomohl uvidět slabší místa, což je pro nás impuls pro další rozvoj. Děkujeme, Helena Peřinová, programová manažerka a lektorka Otevřené zahrady.
Certifikační proces nebyl jen formálním nástrojem posouzení kvality naší dlouhodobé práce, ale přinesl nám především možnost zpětné vazby a motivaci k další činnosti. Už vlastní příprava nám pomohla ujasnit si spoustu souvislostí a uvědomit si rezervy v komplexním chodu organizace. V některých oblastech nám celý proces pomohl nastartovat důležité změny. Díky přehledné struktuře hodnocení, kritickým a konstruktivním připomínkám jsme získali možnost přehodnotit metody své práce, lépe kvalifikovat naše postoje. Věříme, že nám certifikace pomůže dál zvyšovat naši profesionální úroveň. Luděk Hora, vedoucí
„Přiznávám, že samy od sebe bychom se do procesu certifikace asi nepustily. Prostě bychom neměly odvahu, a vlastně ani důvod. Podnět k naší přihlášce přišel od Odboru životního prostředí Libereckého kraje v rámci naplňování krajské Koncepce EVVO. Zpočátku jsme trochu bojovaly s pochybnostmi, jestli malá organizace jako my (jsme čtyři ženy a ještě na zkrácené úvazky) může naplnit všechna kritéria v oblasti řízení a hlavně, jestli jsou naše výukové programy dostatečně „EVVO“. Společně jsme se pustily do práce, sešly jsme se na malém strategickém plánování, vyhodnotily jsme co vlastně děláme a proč, zamyslely jsme se nad tím, jak lektorujeme, pustily jsme se do revizí metodik jednotlivých programů… a byla to fajn společná práce, která nám dávala smysl. Když se blížila návštěva auditorů, obavy se znovu ozvaly. Nakonec jsme se ale shodly, že jsme společně s auditory strávily příjemný den v partnerské atmosféře, který nám dal pohled zvenčí od zkušených kolegů a máme opět o čem přemýšlet.“
„Nejzajímavější byla fáze přípravy na audit. Když jsme připravovali podklady pro certifikaci, často jsme se dostali k otázkám, které se výuky týkají, ale které normálně v běžném provozu nemáme čas si ujasnit. Jednou za čas je fajn si na hlubší přemýšlení o výuce udělat prostor, certifikace nás k tomu tak trochu dotlačila, v dobrém…“. Mgr. Romana Pálková, vedoucí vzdělávacího oddělení, koordinátorka pobytových programů, lektorka
„Stále se snažíme posouvat dopředu a zkvalitňovat a rozvíjet naši práci. Rozhodli jsme se jít cestou menšího množství kvalitních pobytových programů se silnou vazbou na místo. Účast v prestižním procesu certifikace nám umožnila získat cennou zpětnou vazbu na naši činnost a vyladit i další oblasti fungování organizace – jako např. řízení nebo práci s programovými pracovníky. Současně jsme získali i zajímavé náměty, kam a jak naši organizaci v budoucnu posunout.“
Nově certifikovaný subjekt, informace připravujeme.
„Proč jsme se zúčastnili certifikace? Kaprálův mlýn je v několika ohledech jedinečný: Jednak je mladou institucí, která zahájila svůj provoz na poli ekologické výchovy teprve na podzim roku 2012. Při přípravě programů jsme akcentovali plánovitost, postupovali jsme od cílů k prostředkům, programy revidoval odborný panel, členkou přípravného týmu byla dětská psycholožka. Další zajímavostí je, že provoz Kaprálova mlýna není závislý na veřejných rozpočtech a grantech. Toho dosahujeme nákladovou efektivitou a vysoce kvalifikovaným malým týmem. Chtěli jsme zjistit, jestli se tak malá a mladá organizace dokáže kvalitativně vyrovnat déle fungujícíma začasto velkým organizacím s dvoucifernými počty pracovních úvazků. Není těžké získat grant, přijmout zaměstnance, vytvořit pozice typu projektový manažer, PR manažer, metodik apod. My to zkoušíme jinak a certifikace pro nás byla důležitou zpětnou vazbou, zdali je, z vnějšího pohledu, naše cesta funkční. Zároveň jsme velmi uvítali i zpětnou vazba, které se nám dostalo.“ Mgr. et Mgr. Michal Medek, ředitel SEV Kaprálův mlýn
„Díky procesu certifikace, jsme si v organizaci ujasnili spousty užitečných věcí. Oživili jsme si odbornou diskusi uvnitř mezi kolegy a nastartovali některé procesy, které je dobré v organizaci mít, abychom po mnoha letech působení nepropadali stereotypům a neusnuli na vlně úspěchů. Utřídili a upřesnili jsme si potřebné dokumenty a postupy, které v SEV DIVIZNA používáme. Certifikace je velmi dobrá příležitost, jak získat zpětnou vazbu na fungování organizace. Chceme nabízet kvalitní služby, chceme se zlepšovat a pomáhat našim klientům a certifikační proces nám k tomu napomáhá“. Ing. Aleš Kočí, ředitel
„Řešení kvality programů, efektivity řízení a obecně kvalita našich služeb pro cílové skupiny je pro nás velmi důležité téma. Proces certifikace je pro nás důležitou zpětnou vazbou, zda se nám daří udržovat určitou úroveň našich výstupů, ale i vnitřních záležitostí našeho střediska. Očekáváme, že se do tohoto procesu zapojí více organizací a vytvoří jakousi síť, která bude pro klienty zárukou poskytování kvalitních služeb. Přípravná fáze byla pro nás velmi přínosná, postupně jsme zjišťovali (při shromažďování dokumentů potřebných pro splnění jednotlivých kritérií), kde jsou naše silná místa a kde máme ještě určité rezervy. Byl to pro nás velmi prospěšný proces. Doufáme, že se s certifikací bude i nadále pracovat, že to bude známka kvality pro klienty či pro donátory.“ Ing. Miroslav Kvasnička, vedoucí pracoviště, ekoporadna
„Zpráva z auditu pro nás představuje cenou zpětnou vazbu k tomu, co u nás funguje dobře a co bychom mohli ještě zlepšit. Přináší pohled zvnějšku, odstup, který sami nemáme. Tím je zajímavá nejenom pro mě, ale i pro další zaměstnance. Více lidí například příjemně překvapilo, že některé věci, které u nás berou za samozřejmost, jsou ve zprávě kladně hodnoceny jako silné stránky organizace“. Mgr. Petr Daniš, ředitel
„Organizace ČSOP Vlašim jako provozovatel Vodního domu je dlouholetým poskytovatelem služeb v oblasti EVVO. V předchozích letech se auditu úspěšně zúčastnilo Podblanické ekocentrum a certifikace Vodního domu byla dalším logickým krokem. Po téměř pěti letech fungování Vodního domu jsme chtěli především získat zpětnou vazbu od zkušených kolegů, ujasnit si, jak na tom jsme, kde jsou naše rezervy a kde máme příležitosti ke zlepšení své práce. V průběhu letošního roku se nám podařilo zpracovat strategický a akční plán Vodního domu na období let 2020 – 2025, pojmenovali jsme si naše silné i slabé stránky a také jsme si formulovali naše poslání i vize do budoucna. Rok 2020 byl díky pandemii koronaviru pro všechny z nás velmi náročný. Protiepidemická opatření se silně dotkla provozu Vodního domu, výukových programů, akcí pro veřejnost i exkurzí. Získání certifikátu je tak pro nás velkou odměnou. Tím však naše práce nekončí, právě naopak. Máme před sebou mnoho výzev, chceme neustále vylepšovat naše služby a přinášet našim návštěvníkům ještě více zážitků i poznání.“ Kateřina Zemanová, ředitelka NS Vodní dům